Friday 17 February 2017

Matlamat Hidup

Setiap perkara yang kita lakukan sudah pasti mempunyai matlamat kan?. Dari sekecil-kecil perkara hingga besar mempunyai matlamat tersendiri untuk dicapai.
Matlamat adalah sesuatu yang akan membantu kita untuk mengendalikan diri dan hidup dengan lebih baik. Kebanyakannya kita meletakkan dalam matlamat hidup kita, sebab individu yang tiada matlamat akan mensia-siakan kehidupannya.
Bagaimana matlamat boleh tercapai?
mestilah mempunyai perancangan yang sebaiknya untuk mencapainya. Jangan takut untuk gagal ketika kita merancang, kerana kegagalan akan mengajar kita memperbetulkan kesilapan dan lakukan dengan lebih baik. Seperti pepatah 'kita tidak merancang untuk gagal, tetapi kita gagal untuk merancang'. Lihat semula kekurangan dan kesilapan serta rancang semula.
Oleh itu, ramai individu yang berjaya pada hari ini telah menempuh pelbagai bentuk kegagalan dalam hidup. Takut kepada kegagalan merupakan perkara yang patut dielakkan. Sebaliknya, rancang semula untuk mencapai matlamat tersebut.
Tambahan sudah tahun baru, walaupun sekarang sudah bulan Februari tetapi sudah pasti masih merasakan tahun baru. Setiap kali, menjelma tahun baru, pasti ada azam baru dan sebagainya namun, sudah tercapai azam tahun-tahun yang lalu?

Teruskan berusaha mencapai impian dan matlamat masing-masing. Jangan pernah menyerah!



Sekian, Terima Kasih Daun Keladi ☺

No comments:

Post a Comment