Monday 20 February 2017

Kesihatan Mental

Assalamualaikum dan selamat petang...

Sejak akhir-akhir ini, sudah kerapkali terdengar mengenai isu kesihatan mental. Kebayakan masyarakat menganggapperkara yang berkaitan mental adalah 'gila'. Adakah jika disebut kesihatan mental itu adalah gila?
Tidak semestinya semua yang berkaitan dengan mental adalah gila. Bahkan individu yang normal juga boleh terjejas kesihatan mentalnya jika tidak dikawal dengan sebaiknya.
Apakah yang dimaksudkan dengan kesihatan mental???
iaitu kemampuan individu dalam menyesuaikan diri dalam persekitaran sesebuah masyarakat yang meningkatkan tahap kesihatan, perkembangan diri secara optima, dan kekuatan mental dalam untuk mencapai sesuatu perkara.
Kesihatan mental adalah juga merupakan salah satu tahap kesihatan selain daripada fizikal. Malahan sangat penting dalam kehidupan seharian.
Kesihatan mental boleh terjejas disebabkan tekanan dan perubahan dalam kehidupan seharian. Faktor-faktornya adalah seperti faktor persekitaran dan faktor hidup.


Perasaan tertekan boleh menganggu kesihatan mental kita. Oleh itu, pengurusan tekanan yang baik mampu untuk membantu mengurangkannya. Berikut adalah contoh10 langkah yang boleh anda lakukan untuk menjaga kesihatan mental.


Sekian, Terima Kasih Daun Keladi☺

No comments:

Post a Comment